Thursday, December 1, 2011

Bulan-bulan terakhir 2011

Assalamualaikum

hari ni 1 november 2011..lagi sebulan je lagi tamatlah sudah riwayat tahun 2011 yang hanya lahir satu kali seumur hidup...bagi aku tahun 2011 ni banyak menda yang x elok n malang bagi aku lebih dari yang elok..boleh kata besar jugak la dugaan n sdikit sbanyak ada la juga mengubah sikap seorang Anak Adam ni..xtau lah makin baik ke makin buruk tapi yang aku pasti dah berubah..aku bukan lagi aku yang dulu..yang terlalu baik,suka menolong,penyabar n mcm2 lagi..apa yang aku prasan ttg perubahan diri aku ialah makin baran, makin senyap, makin malas n dah serik menolong terlalu banyak..aku tak kata aku suka dengan perubahan2 tu tapi aku pon xtau kenapa aku jadi macam tu..mungkin aku x pernah diperlakukan macam mana aku diperlakukan di sepanjang tahun 2011 ni..ape2pon tahun 2009 tetap jadi ranking no.1 dalam tahun kedukaan bagi aku..tarikh 13 april 2009 jadi titik permulaan perubahan diri aku lepas aku kehilangan satu sumber semangat yang besar..tapi tahun 2011 aku yakin aku jadi semakin x terurus,terlalu leka dengan nikmat dunia..


sebelum 2011 aku x pernah rasa kekecewaan yang besar dalam dunia cinta..sebelum 2011 aku x pernah rasa kawan2 menjauhkan diri dari aku..sebelum 2011 aku x pernah rasa jasa n pengorbanan aku pada orang lain dilupakan macam tu je..sebelum 2011 aku x pernah rasa aku menyusahkan kawan2..sebelum 2011 aku x pernah kena khianat dengan orang yang aku anggap macam keluarga n sahabat..tapi skrang dah di hujung 2011,aku dah rasa semua tu...semua tu berlaku dalam 1 tahun 2011..semua tu aku dah rasa..tahun 2012 akan datang lagi 1 bulan..tahun tu aku yakin mesti lebih banyak dugaan2 besar..xtaulah aku dah sedia atau tak..nak tak nak aku kena hadapi..kehidupan di hujung2 tahun 2011 ni pun aku rasa lebih banyak hipokrit n lakonan semata2 dari aku..kegembiraan yang datang dari aku,aku tak rasa kegembiraan yang ikhlas..lebih kepada mahu menutup rasa gelisah dalam hati aku..tak tenteram..mungkin aku terlalu jauh berada dengan-Nya..

masuknya tahun 2012 bermaksud penghujung dunia smakin hampir..bukannya aku kata aku percaya kiamat 2012,tapi masuknya tahun baru bermakna dunia semakin tua n pengakhiran semakin tiba..aku x rasa kalau Allah tarik nyawa aku hari ni aku akan berjaya di akhirat..banyak sangat yang perlu aku perbaiki diri aku sebelum menyimpang lebih jauh dari jalan lurus..godaan semakin hari semakin banyak..tapi Alhamdulillah aku masih dapat jauhkan diri dari godaan2 tu..aku masih dapat membayangkan kalimah Alif Lam Lam Ha dan wajah2 ibu bapa aku,keluarga2 aku n kadang2 bayangan anak dan isteriku sbelum buat sesuatu yang x elok..aku xnak jika anak2 aku akan datang buat sesuatu yang x elok seperti yang akan aku lakukan..pepatah bapak borek anak rintik dan what goes around comes around selalu mengingatkan aku sebelum buat sesuatu..wanita yang baik untuk lelaki yang baik juga slalu memberi amaran kat aku..

kadang terpikir jugak,kalau aku ada anak satu hari nanti macam mana aku nak didik anak2 aku supaya mengelak dari godaan dunia seperti yang aku berjaya lakukan setakat ni??dunia sekarang bukan lagi macam dulu..sampaikan aku rasa rindu sangat dengan tahun2 persekolahan aku..saat Arwah Abah masih ada..saat aku masih belum kenal godaan dunia..saat keluarga aku sebelum melalui tahun kedukaan..penyesalan juga banyak dalam hati aku sebab tak melakukan sesuatu yang sepatutnya aku lakukan masa dulu..

tahun ni jugak pertama kalinya aku kena denggi..hahaha..x pernah terpikir kena kat aku last2 kena juga..tapi nasib la x teruk..tapi kalau dah sehari 4 kali kena amik darah,bayangkan plak duduk 3 hari..wat the fish??slama 3 ari tu aku berjaya kumpul 14 lubang jarum termasuk jarum2 yang x jumpa urat darah nak masuk air..hahahaha...family aku lak datang dari kuantan nak jaga aku..slalu aku rasa aku ni banyak menyusahkan keluarga aku terutamanya mak..sampai aku rasa malu sebab macam terlalu banyak bergantung pada mak..aku lak x pandai nak tnjuk macam mana aku sayang sangat n berterimakasih kat mak n kakak2 n abang2 ipar aku..xtau la setan ego mana yang masuk dalam badan aku ni..minta ampun mak..naim banyak nyusahkan mak..kadang2 naim tau kalau mak terasa hati dengan naim..tapi tu x gambarkan prasaan sebenar naim kat mak..kat kakak2 aku pon,slalu aku wat garang2..tapi slalunya garang2 gurau je..bukannya aku marah betul2 pon..cuma aku lebih banyak senyap n kurang bercakap..xtau la nape aku xleh jadi macam orang kamal n family dia yang mulut slalu pot pet pot pet bila dengan keluarga..bukannya aku xnak..tapi macam x reti..haihh~~

lastly nk cakap,bersedia lah untuk terima perubahan karekter aku..aku x rasa aku bole jadi terlalu baik macam dulu (dengan orang lain la,dengan family aku tak..),sebab aku macam dah serik jadi terlalu baik dengan orang last2 orang pijak kepala..mungkin selama ni aku terlalu simpan belang aku kot..

Ape2 pon selamat tinggal 2011..dan harapnya 2012 akan jadi lebih baik untuk aku..have a good day.. :)


p/s: post kali ni macam emo sket..sorry..hehehe..

1 comment:

  1. We always support n love u,Adik!Bak kata M.Engku,duit blh dicari,ksh syg ssh diganti!Kami tak ksh pun ko tak byk ckp walaupun kdg2 rs mcm nak karate je ko!Hahahahahaha....TP adik beradik kita ttp saling syg menyayang!!!

    ReplyDelete